Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Forskarskolan för lärare med inriktning naturkatastrofer
Institutionen för geologiska vetenskaper

Tsunamistudie
I Sverige är det ovanligt med naturkatastrofer men med mer resande ökar risken för svenskar att drabbas av svåra naturfenomen. Vintern 2004 semestrade många tusen svenskar i Asien. Den 26 december inträffade en tsunami som orsakade enorm skada med omkring 220 000 omkomna, varav cirka 500 svenskar.

I Sverige har ett flertal studier gjorts på/om de vuxna svenskar som överlevde tsunamin. Syftet för denna studie är att få kännedom om hur unga vuxna idag berättar om sina upplevelser i anknytning till tsunamin 2004 samt skolans stöd och insatser. Ytterligare ett syfte är att undersöka hur lärare, som arbetade med barn som berördes av tsunamin 2004, upplevde situationen samt stöd och insatser i skolan.

I det här skedet söker jag lärare från grundskola och gymnasium som mötte dessa elever i skolan.
Deltagande innebär ca en timmes intervju och man garanteras anonymitet. Eventuella kostnader (t.ex. resor) täcks av Forskarskolan för lärare med inriktning naturkatastrofer, Stockholms universitet.

Vänligen kontakta:
Anna Therese Winblad