Hasses blogg – Undersökning av asklager

Pico 19/11 2012

I dag är en dag av att rengöra sina smutsiga saker, packa resväskan. Vi åker till flygplatsen tidigt i morgon bitti.
Efter detta så tar arbetet vid med att analysera kärnorna. Jag måste få fram lite prover som jag kan analysera i Edinburgh i slutet av månaden.

Komprimerad kärna

Pico 18/11 2012

I dag packar vi alla våra kärnor, Ryssborren och rännorna som är oanvända. Vi checkar ut från vårt hotell och tar en Lunch på öns huvudort Madalena.
Efter lunchen till flygplatsen. Dem är bussiga på flygplatsen så vi slipper betala för vår övervikt. Flyget till São Miguel går via ön Terciera.

Pico från väster. Madalena i förgrunden

Pico 17/11 2012

Idag är helt strålande, nästan som man inte tror att man befinner sig på samma ö som igår.

Efter frukost så beger vi oss upp till höglandet och till vår lokal. Vi får möjlighet att fotografera under perfekta förhållanden. Våra kärnor ser så bra ut att vi bestämmer oss för att inte ta några flera prover. Vi kollar upp GPS koordinaterna till lokalen.

Pico från öster
Sedan far vi vidare österut för att kolla upp Svante Björcks lokaler, bl.a. Caveirosjön.
Vi kommer att kunna använda oss av Svantes kärnor som finns i Lund. Dessa kärnor är  bl.a. C-14 daterade. Tefralagren i dessa kärnor kommer att bli ett bra jämförelsematerial för oss.

Efter detta blir det en exkursion på Pico. Vi ser olika lavatyper, men även en vegetation som skiljer sig markant från São Miguel. Vegetation är nog mer ursprunglig. Vi ser bl.a. ljungträd. Dagens höjdpunkt skulle varit ett besök i en lavatunnel, tyvärr var tunneln inte öppen.

Odling av vin Pico. Faial i bakgrunden
Vi bestämde oss då för att ta båten över till Faial. Resan över tog 25 minuter och under resan över fick vi se vulkanen Pico i sin skönhet. Ett litet strövtåg i bl.a. marinan på Faila som skall vara den tredje största på jorden. Seglarna över Atlanten gör nästan alltid ett stopp här för att vila och bunkra mat och vatten.

Pico 16/11 2012

Tidigt morgonflyg från Sao Miguel till Pico. Flygningen mellan öarna tar cirka 30 minuter. När vi kom närmare Pico så kunde man se den vackra snöklädda vulkanen sticka upp ovanför molnen.

Vi checkade in snabbt in på vårt hotell. Vi har fått en lägenhet i två plan.
Efter en snabb fika far vi upp till högplatån öster om själva vulkanen. Högplatån ligger på 800–1000 m.ö.h.

Vi stannar vid en liten sjö för att försöka ta ett sedimentprov, men tyvärr träffar vi på ett hårt lager bara en liten bit nedanför markytan, detta leder till att vi inte får något sedimentprov.
Dimman tätnar allt mer och sikten är bara några 10 tals meter.

Vi gör ett försök att komma till en annan liten sjö, men vi lyckas inte komma över ett högt taggtrådsstaket.

Vi fortsätter vår färd österut på ön och helt plötsligt blir sikten lite bättre och vi stannar vid en yta som visar sig vara en torvmosse. I denna mosse lyckas vi ta två relativt långa sedimentkärnor. Det ena kärnan kom vi ner till 190 cm och den andra till 340 cm. Båda kärnorna innehåller många fina tefralager. ( se bilden, de mörka lagren är med stor säkerhet tefra)
Efter att packat proverna i halva plaströr och inlindade i plast börjar vi vår färd tillbaka till hotellet. Sikten har nu blivit sämre och vi ser kanske 10 meter framför oss.
Om vi får bättre

São Miguel 15/11 2012

Idag har vi samlat in prover med tephra från två vulkanutbrott som referensmaterial inför vår provtagning på ön Pico. Tephran från utbrottet i Furnas ca 1440 och Sete Cidades utbrott år? Proverna består till stor del av pimpsten.
Skärningen där vi tog tephran från Furnas utbrottet är otroligt mäktig, kanske 50–75 meter hög. Här går det att se en mängd utbrott genom att lagren av tephra ligger som olikfärgade band i skärningen. Hur många utbrott som går att se här är svårt att säga p.g.a att ett utbrott kan ha flera olika slags utbrottsprodukter.

Vi besökte även calderan i Lagoa de Fogo. Besöket var kortvarigt på grund av den hårda vinden och den låga temperaturen.
Efter Lagoa de Fogo besökte vi dem källorna i Caldeira Velha. Källorna är omgivna av tät regnskogsliknande skog.

Vid den norra kusten slog vågorna in med full kraft. Våghöjden var upp mot 10m.

Ett besök i byn Moisteiros för lunch.

Efter det att vi tog prover vid calderakanten vid Sete Cidades for vi ned i själva calderan.

Nere i calderasjön lyckades vi få se tjocknäbbad dopping. Detta är den enda lokalen för denna nordamerikanska fågel i Europa.

Vi gör en kort stopp för fotografering vid den sydvästra kanten av calderan.

São Miguel 14/11 2012

På förmiddagen köpte vi lite utrustning. Efter det har vi kört runt på den östra delen av ön för att titta på några vägskärningar om dem går att använda för våra studier. Branterna var väldigt branta och det krävs stegar för att kunna undersöka dem närmare.
I den sydöstra delen av ön hade flera riktigt stora skred skadat vägen ganska mycket.