Dagbok Phra Thong, Thailand, Linda Löwhagen

050113 Dag 8

Det här kom att bli den sista dagen på det här fältarbetet. Vi besökte Khao Lak området där 2004 års tsunami dragit fram med sådan kraft. Vi började med att besöka två fiskebåtar som spolats upp en kilometer på land. Båtarna ligger nu kvar för beskådan och påminnelse om kraften i vågen.

Efter det så besökte vi en minnesplats som upprättats efter tsunamin. Platsen ligger strax norr om Khao Lak och här har man även gjort iordning ett litet museum där man kan gå in och läsa om hjälparbetet som var.

Efter att vi besökt den här platsen åkte vi även och tittade på den militärbåt som man lämnat kvar två kilometer från kusten, dit den spolats upp av tsunamin 2004. På den här platsen håller man även på att bygga upp ett museum om tsunamin 2004, men när det kommer att vara klart vet man inte ännu.

Vi avslutade dagen på en restaurang på en otroligt vacker plats upp på en höjd i södra Khao Lak området.

Nu är fältarbetet över, men det är nu som det verkliga arbetet börjar!

040113 Dag 7

Den här dagen lämnade vi Kho Phra Thong och begav oss till fastlandet. Vi packade traktorvagnen full och begav oss mot hamnen på ön. Väl där tog vi båten över mot fastlandet och den väntande bilen som skulle ta oss till hotellet i Khao Lak. Resan avlöpte fint och det vara skönt att installera sig i hotellrummet som hade både el och varmvatten. Visst har det sin tjusning att bo lite spartanskt ibland och det gör att man lättare uppskattar allt som vi så ofta tar för givet annars.

Här lämnar vi ön.

030113 Dag 6

Idag var vi först vid en sumpmark och kanal två km från kusten på ön. Det är ungefär så här långt som 2004 års tsunami har nått in på ön. Platsen kallas: Ko Wa’s orchard.

Platsen är en kanal som en av markägarna ha grävt ut för att vattna sina grödor. Det första provet tog vi vid vattenbrynet precis nedanför vallen som omger kanalen. Det provet togs innan vi kände till att kanalen var onaturlig och när det kom fram så slängdes provet eftersom det var påverkat av människan.

Det togs sammanlagt fyra prover på den här platsen. Det första provet togs långt från de andra tre proverna. I det första provet vi tog fick vi förmodligen med material ända ner till sand D som ju ägde rum för ca 2500 år sedan. Proverna togs med hjälp av borren.

Som nämnts innan så stötte vi på en del djur under vårt arbete. Vi lyckades fånga ett av dem så att vi fick chans att dokumentera det på bild.

På eftermiddagen åkte vi till en plats för att titta på en ås (eng. ridge). På den här platsen kan man fortfarande se lagret efter 2004 års tsunami. Bredvid åsen låg en sumpmark. Den här platsen kallas 600m from beach. Vi tar ingen hel profil här utan bara prover i påsar. Vi vill ha organiskt material för att kunna datera och det finns troligen bäst bevarat i det nedersta lagret.

Vi tog fyra påsar totalt och alla prover togs under 2004 års lager.

Nu har vi fått alla våra prover och vi är väldigt nöjda. Sammanfattningsvis kan man säga att arbetet har flutit på mycket bra och tack vare att vi haft så kompetenta och bra människor med som kunnat lösa alla problem vi stött på så har vi kunnat hålla våra tidsramar med god marginal. Tack för det alla som var med och hjälpte till!

Innan det är dags att lämna ön så åker vi på en exkursion till sydspetsen av ön för att besöka den plats där 2004 års tsunamivåg var som högst på ön. På sydspetsen var vågen tjugo meter hög och på den plats på ön där vi har bott och samlat prover var den tolv meter hög.

Vi hade två traktorer när vi gjorde den längre exkursionen. Så här kan landskapen se ut på ön.
Den här jeepen överlevde 2004 års tsunami. Sydspetsen på ön.

Landskapet runt sydspetsen på ön.

020113 Dag 5

Den här dagen begav vi oss till swale X. Den ligger nära där vi bor, lite bortanför swale Y. Den här sumpmarken är väldigt vattenfylld och man kan inte se något av de diken som Waw har grävt ut. Därför hade vi med oss en borr. Den slår man ner på platsen där man vill ta upp sedimenten och sen skruvar man motsols. Då kapslas sedimenten in i borren och man får med alla de skikt, som borren trängt igenom, med upp. Vi kunde inte ta proven i Waws dike på grund av allt vatten. Proverna tog vi istället runt diket. Det första provet vi fick upp var fyllt och ett av paleotsunamilagren var mycket tjockt. Detta förbryllade Waw mycket och hon var lite skeptisk till att använda borrtekniken eftersom man då inte fick fram transsektioner och inte kan se hur lagren förändras. Borren gick sönder lite och vi reparera den men kunde sen fortsätta arbetet.

Sammanlagt togs det fyra olika prover runt det öppna vattnet. I samtliga av proverna kunde man se lager efter fyra stycken olika tsunamis. De är döpta till sand A–D. Sand A är 2004 års tsunami, Sand B är 600 år gammal, Sand C är ca 1000 år gammal och Sand D är 2500 år gammal. I det jordlagret som var under den äldsta tsunamin kunde vi se organsiktmaterial med blottaögat och det betyder att vi kommer att kunna datera det med analys av kol-14-metoden.

010113 Dag 4

Idag begav vi oss till stranden för att ta prover från ”Beach and storm site” eller ”Beach and storm deposits pit”.

Här hade Waw och hennes studenter redan grävt två diken. Man kunde tydligt se en stormavlagring, en underliggande markhorisont och sen ett sandlager under markhorisonten i den här transsektionen. Kanske fanns det ett tsunamilager från 2004 som vi skulle kunnat se om diket varit ännu djupare.

Vi tog prover från ett av dessa diken. Vi blev tvungna att dela upp provet i två delar eftersom sanden var så porös så att den bara föll sönder när vi försökte ta en profil på hela. Vi vet att stormavlagringen kom från en storm som var 27 maj 2007.

311212 Dag 3

Den här dagen tog vi våra första prov. Det gjordes vid Swale Y.

Det är väldigt blött på platsen och vi behöver en pump för att kunna se allt i diket eller transsektionen som Waw och hennes studenter har grävt ut tidigare. Vi behöver även rensa en hel del i diket eftersom det vuxit igen. Pumpen som vi har är trasig men det lyckas de svenska studenterna fixa och sen är det bara att börja gräva. Några sköter pumpen och några rensar och gräver. Tillslut är vi klara och man kan tydligt se jordlagren över sand B och sand B. När vi lyckats få den lägsta vattennivån med pumpen kunde vi även skymta ett tredje lager från en tsunamilämning, sand C.

Vi tog prover från samtliga lager som vi ska ta hem och analysera med hjälp av ett instrument som heter ITRAX, XRF.

301212 Dag 2

Den här dagen fick vi chans att följa med en av de thailändska studenterna, Aim, när hon skulle samla havssediment. Vi åkte i väg på förmiddagen och vårt uppdrag var att hämta sediment från olika djup mellan 0–20m. Eftersom det är en mycket långsamt sluttande kontinentalbrant vid den här platsen var vi tvungna att åka mycket långt ut för att ta det första provet. Allt gick bra och vi fick med oss prover från samtliga djup trots att det gick höga vågor och de flesta av oss blev sjösjuka.

291212 Dag 1

Vi började dagen med information från Waw (Kruawun Jankaew) som är min biträdande handledare på det här projektet. Hon berättade om sitt arbete på ön och en del om vad hon kommit fram till under sin forskning på ön.

Efter informationen var det dags för en exkursion. Under den så besökte vi de fyra lokaler, från vilka vi kommer att ta prover under det här fältarbetet. De första två lokalerna ligger i nära anslutning till den plats där vi bor. Så till dessa kunde vi ta oss till fots.

Den första lokalen är en sumpmark (eng.swale). Den kommer att refereras till som swale Y. Eftersom vi befinner oss i slutet på december är grundvattennivån väldigt hög. Det beror på att regnperioden inte riktigt är över och marken ännu inte hunnit torka upp. Det betyder att för att vi ska kunna ta prover så behöver vi pumpa bort en stor del av vattnet. I den här våtmarken så har Waw redan grävt ut ett långt dike där hon visar oss de olika skikten.

Vi går sen vidare lite längre in i vegetationen kring platsen där vi bor. Efter några 100 m kommer vi till ännu en våtmark. Även här har Waw redan grävt. Men hålet är helt vattenfyllt så här kan man inte se några av skikten. För att vi ska kunna ta några prover här så kommer vi att behöva en borr eftersom det är helt omöjligt för vår pump att ta bort allt det här vattnet. Det är flera svenskar med bland fältarbetarna och vi är många som är lite oroliga över de olika insekterna och ormarna som finns i Thailand. Vid den här våtmarken så träffar vi på en ål som vi först tror är en orm. Ålar är några av de djur som vi kommer att bli tvungna att stifta närmare bekantskap med under det här arbetet…

De övriga platserna som vi skulle besöka under den här exkursionen låg lite längre bort på ön. Eftersom det är mycket varmt så behövde vi något som kunde transportera oss. Färdmedlet blev en traktor med släpvagn. På släpvagnen fanns det träbänkar och för att alla vi tretton fältarbetare skulle rymmas i vagnen var vi tvungna att sitta på kanterna och hålla fast oss ordentligt.

Väl instuvade i vagnen beger vi oss inåt ön. Vi färdas två kilometer inåt land och det är lika långt som man vet att tsunamin 2004 nådde på ön. Vi kan inte åka hela vägen utan behöver gå den sista biten. Den här lokalen är en kanal som grävts ut av lokalbefolkningen. Även den här är vattenfylld, men här kan vi se flera skikt och bl.a. de lager som tsunamin från 2004 lämnade efter sig.

Efter att ha sett den här lokalen så hoppade vi åter upp på traktorn och begav oss vidare mot stranden igen. Den sista lokalen låg nära stranden och här var två tydliga diken utgrävda. Dessa var i stort sett torra och man kunde tydligt se de olika skikten. Men här fanns något nytt mot det vi tidigare sett. Det översta lagret bestod av en stormavlagring från en storm som varit i maj 2007. Under det lagret fanns det en markhorisont och under den ytterligare mer sand. Om det finns några tsunamiavlagringar på den här platsen så gick inte de att se eftersom man då varit tvungen att gräva väldigt mycket djupare, men man kan misstänka att det ligger ett lager av 2004 års tsunami där under.

Efter den sista lokalen tog vi ett välbehövligt dopp. Det första sen vi kommit till ön. Det var uppiggande i den 30 gradiga värmen.

Forskarskolan för lärare med inriktning naturkatastrofer