Linda Löwhagen

Jag arbetar på Tullgårdsskolan som ligger på Södermalm i Stockholm. Där undervisar jag elever i åk. 4–6 i matematik och NO.

Jag kommer att forska om tsunmikatastrofer. En tsunamivåg är en flodvåg som vanligtvis uppstår på grund av att det har varit en stor jordbävning på havets botten. På annandag jul 2004 var det en stor tsunamikatastrof som drabbade bl.a. Thailand väldigt hårt. Människorna där var väldigt oförberedda på det som hände och många, speciellt turister,  visste inte hur de skulle göra för att skydda sig.

Mitt uppdrag kommer att vara att ta reda på hur ofta det uppstod tsunamivågor förr i tiden (för flera tusen år sedan) i det här området. Om det var vanligt, så är det kanske troligt att en ny sådan period inleds nu och då har vi större möjlighet att förbereda oss på det.

För att ta reda på om det var vanligt med tsunamikatastrofer förr i tiden, så kommer jag att åka till Thailand och gräva. Tsunamivågor lämnar nämligen ett speciellt jordlager efter sig på land. När jag och de andra i min forskargrupp analyserar det vi grävt upp så kan vi se om det innehåller sådant som en tsunamivåg lämnar efter sig. Det finns även sätt att ta reda på hur gamla dessa rester är. På så vis kan vi ta reda på när olika tsunamikatastrofer har ägt rum. Vi kommer även kunna ta reda på hur stora tsunamivågorna har varit.