Margareta Andrén

Jag jobbar på Lundellska skolan i Uppsala. Skolan är ett gymnasium med  tre inriktningar: samhällsvetar-, naturvetar- och omvårdnadsinriktning. Jag undervisar  mest naturvetare i kemi och biologi, men har även naturkunskap på de andra två programmen. Jag har gått många fortbildningskurser genom åren i bl a ekotoxikologi och omvärldsanalys. Jag ser forskarskolan som en fantastisk chans att djupdyka inom ett naturvetenskapligt område.

Min forskning, som är en av  flera forskningsprojekt kring naturkatastrofer, handlar om hur grundvattnets innehåll förändras före och efter en jordbävning. Syftet är att med hjälp av vattnets kemi kunna förutsäga om en jordbävning är nära förestående och därmed kunna varna och evakuera människor i tid.

Jag  kommer att göra mitt fältarbete på norra Island. Här förekommer ofta jordbävningar dels pga den s.k. mittatlantiska ryggen, där den nordamerikanska plattan glider bort från den eurasiska plattan, dels pga s.k. transformationszoner där spänningar byggs upp mellan den på Island tvådelade mittatlantiska ryggen.
Varje vecka tas vattenprover på 1,5 km djup i ett befintligt borrhål i Husavik på nordöstra Island. Vattnet analyseras  i Stockholm. Analysresultaten kan sen jämföras med tidpunkt, läge och storlek på de jordbävningar som sker  i området.
Då spänningar byggs upp i berggrunden sker sprickbildning i berget och vatten kommer i rörelse. Då en jordbävning sker  släpper spänningarna  och sprickorna sluts åter. Genom att analysera grundämnena  i  igenfyllda sprickor och jämföra detta med grundämnnena i vattnet och omgivande berg kan vi förstå hur den kemiska jämvikten mellan berg och vatten fungerar.