Ruben Fritzon
Institutionen för naturgeografi (NG)
T424

Jag undervisar elever i åk 7–9 i Matematik, Kemi, Biologi, Fysik och teknik på Celsiusskolan i Edsbyn.

Mitt projekt handlar om att undersöka hur ofta större jordbävningar har drabbat ett område. För att ta reda på detta måste man leta upp en förkastning, dvs en bit berg där berget har hoppat och bildat en klippvägg eller en spricka där man kan mäta hur mycket berget har rört sig. I mitt fall ska jag titta på en förkastning som bildat en klippvägg.

Med hjälp av kosmogen datering kan man ta reda på hur länge sedan jordbävningen skedde. Den går ut på att ytan på berget som kommer i kontakt med luften utsätts för strålning från rymden vilket gör att det bildas nya isotoper. Genom att borra loss en bit av berget och göra en isotopanalys kan man sedan bestämma hur länge berget har varit ovan jord.

Isotopanalys är idag en relativt dyr och komplicerad analysmetod. Jag ska undersöka om man kan använda en avancerad röntgenpistol (x-ray fluorescence) för att ersätta en del av provtagningen med isotopanalys. Detta skulle vara en snabbare, billigare och enklare metod. Den klippvägg som jag kommer att göra min studie på finns i bergen i närheten av Sparta, Grekland.