Tommy Andersson

Jag jobbar som geografi och matematiklärare på Bruksgymnasiet i Gimo. Jag undervisar för närvarande främst elever på samhällsvetenskapliga programmet. Sedan 1993 har jag varit anställd på Bruksgymnasiet och pendlar från Uppsala.

Syftet med mitt projekt är att undersöka botten på en eller två kratersjöar på Azorerna. Mätningar kommer att utföras på data både från bottenprofilen och från asksedimentet. Analysen av dessa data kommer att visa om det nyligen (sedan 1600-talet) varit vulkanutbrott eller jordbävningar.

Azorerna är en ö-grupp mitt ute i Atlanten som tillhör Portugal. Området är ett av de mest vulkaniskt aktiva i Europa. Öarna har utbildats vid en s.k. trippelplattgräns, där den eurasiska, afrikanska och nordamerikanska plattorna möts. I området råder det stor magmatisk aktivitet, en så kallad ”hot spot”, med vulkanbildningar och jordbävningar som följd. På Azorerna inträffar regelbundet naturkatastrofer i form av vulkanutbrott, jordbävningar och jordskred.  Exempelvis inträffade det år 1997 ett jordskred, framkallat av stora regnmängder, som förstörde 36 hus och dödade 29 människor i Ribeira Quente. Samma stad drabbades år 1630 av vulkanutbrott. Detta utbrott inleddes med kraftiga jordbävningar med skred som följd och ”marken flöt ut i havet” enligt ögonvittnen. Någon dag senare drabbades staden av ett så kallat pyroklastiskt flöde som dödade många jordbrukare som var ute och plockade frukt och grönsaker på fälten.

Dessa exempel visar hur ett samhälle kan påverkas av naturkatastrofer. Ribeira Quente hotas numera inte bara av vulkaner och skred utan också av mycket regnande. Ett annat hot är kratersjöns vatten som ligger i bergen ovan staden. Sjöns ca 10 000 m3 vatten hålls tillbaka av en vall. Ett mindre jordskalv skulle kunna trigga igång händelser som kan göra att vallen kollapsar. Denna sjö är en av kratersjöar som jag ska göra undersökningar på.