Tyge Sjöstrand
Institutionen för miljövetenskap och analytisk kemi (ACES)
T235

Jag arbetar på Internationella Kunskapsgymnasiet i Liljeholmen, Stockholm. Mina undervisningsämnen är geografi, naturkunskap och matematik.

Mitt projekt handlar om att undersöka vad som hände i Sverige i samband med ett stort vulkanutbrott på Island under 1780-talet. Vulkanutbrott släpper ut en massa stoft och gaser som sedan sprids i atmosfären över stora områden, och Laki-utbrottet 1783–1784 var ett av de största i historisk tid. Giftiga gaser från vulkaner kan döda djur och människor och mycket stoft kan göra att det blir kallare, och då påverkas jordbruket. Men hur mycket Laki-utbrottet påverkade jordbruket och dödstalen i just Sverige har inte undersökts.

För att ta reda på vad som hände kommer jag främst gå igenom historiskt material, som till exempel kyrkböcker, och se om det stämmer med de modeller man kan göra över spridning av gaser och stoft efter vulkanutbrott. Att ta reda på hur vulkanutbrott påverkat oss i historien är inte bara intressant av historiska skäl utan därför att det hjälper oss att förstå vad som kan hända vid de nya stora utbrott som förr eller senare kommer inträffa.

Forskarskolan för lärare med inriktning naturkatastrofer
Svante Arrhenius väg 8, SE-106 91 Stockholm, Sweden