Hans Johansson
Institutionen för naturgeografi (NG)
T424

Jag arbetar på Väsby Nya Gymnasium i Upplands Väsby. Mina undervisningsämnen är Biologi, Naturkunskap och Geografi.

Mitt projekt kommer att handla om att koppla ihop vulkanaska med olika vulkanutbrott på Azorerna. Målet med projektet är att kunna förutse spridningen av askan vid framtida utbrott.

Azorerna är en ögrupp som består av nio öar som ligger mitt i Atlanten mellan Portugal och Nordamerika. Jag kommer bland annat att samla in prover från sediment i sjöar, och hoppas kunna hitta vulkanaska från vulkanutbrott som skedde från vulkanerna Faial 1957–1958 och från Furnas 1630.

Vid ett utbrott lägger sig vulkanaskan oftast som ett som ett skikt på marken och det är dessa skikt jag kommer att använda mig av i min forskning. Som ett stöd i mitt arbete kommer jag att använda historiska beskrivningar av dessa vulkanutbrott.