Camilla Bredberg

Jag heter Camilla Bredberg och undervisar på Blackebergs gymnasium i Stockholm i biologi- och naturkunskap. Under 2.5 års tid kommer jag att ha den stora förmånen att delta i en forskarskola för lärare med inriktning mot naturkatastrofer.

I Asien och den Indo pacifiska  regionen kontrolleras klimatet av monsunvindarna. I motsats till passadvindar, som hela tiden blåser åt samma håll, växlar monsunvindarna riktning med årstiden. Monsunen tar med sig fuktig varm luft vilket är en förutsättning för rika skördar i dessa områden.  Därför är det av stort intresse att ta reda på hur monsunens intensitet har varierat bakåt i tiden för att kunna förutspå hur förändringar av monsunen kan komma att påverka dessa delar av jorden i samband med framtida klimatförändringar.

Jag kommer att delta i forskningsprojektet ”Asian monsoon variability and its impact on terrestrial ecosystems in southern Thailand during the Holocene“ med Barbara Wohlfarth och Malin Kylander som mina handledare. Målet med projektet är bland annat att med hjälp av sedimentborrkärnor ifrån en sjö i södra Thailand, Nong Thale Prong, rekonstruera hur klimatet och monsunens intensitet har varierat bakåt i tiden.