Linda Eriksson
Institutionen för geologiska vetenskaper (IGV)
R401

Mitt forskningsområde är tsunamier. Detta är ett av mina stora intressen och i ärlighetens namn är jag svag för många saker. Mat och geografi är mina största laster – jag älskar att laga mat och att uppleva nya saker och platser. Detta är ju väldigt passande eftersom jag är gymnasielärare i restaurangämnen och geografi på Strömkullegymnasiet i Bengtsfors. I övrigt är jag en ganska vanlig kvinna, men som till skillnad från många andra gillar att synas. Jag är en av drivkrafterna i "Revyverket" som har föreställningar varje år där vi gör narr av mycket och många, speciellt lokala förmågor och framförallt lokala politiker. Detta är nu lite känsligt för mig eftersom jag också har engagerat mig i politiken på lokal nivå och det kan ju bli tokigt att behöva håna sig själv.

Mitt forskningsprojekt kommer att gå ut på att studera amatörvideofilmer från de båda stora tsunamierna 2004 i Thailand och 2011 i Japan. Projektet ska utmynna i uträkningar av tsunamiernas höjd, hastighet och riktning som man sedan jämför med de aktuella kuststräckornas geomorfologi och batymetri. Resultaten ska användas för att lindra påverkan av liknande vattenmassor i tsunamidrabbade områden i framtiden.